סובלים מנחירות? כך תדעו אם אתם צריכים ניתוח לתיקון המחיצה באף

מערכת שורש  ב ניסן, תשפב  4/3/2022

נחירות הן מטרד נפוץ מאוד והן נגרמות ממגוון סיבות, כשאחת מהן עשויה להיות מחיצת אף סוטה. במקרים אלה, הנחירות נוצרות עקב חסימה חלקית לדרכי הנשימה העליונות והן יכולות להיות חזקות במיוחד
.......................

סובלים מנחירות? כך תדעו אם אתם צריכים ניתוח לתיקון המחיצה באף
נתיב הנשימה אמור להיות פתוח וללא הפרעות, אבל לפעמים הוא נחסם בגלל שקדי אף מוגדלים, גודש באף, משקל יתר שמוביל להצרת המעבר או אפילו לשינוי במחיצת האף. ניתוח אף יכול לתקן את מבנה המחיצה הסוטה ובכך להקל על הנשימה ועל הנחירות כאחד.

מהי מחיצת אף?
הניחו אצבע בנחיר ונסו למשש את מרכז האף. הרקמה שאתם מרגישים היא מחיצת האף. מחיצה זו עשויה מעצם וסחוס והיא מפרידה בין שני מעברי האף. לפעמים, המחיצה נוטה שמאלה או ימינה, וחוסמת את אחד ממעברי האף. לפעמים היא סוטה בצורה של S, וחוסמת את שני מעברי האף.

לכ-80% מהאנשים יש מחיצה סוטה. סטייה זו יכולה להיות גנטית, היא יכולה להופיע בלידה, היא יכולה להתרחש גם בעקבות פציעה או אף שבור. כאשר שינוי זה מתרחש, הוא מוביל לקושי לנשום בצד שאליו נוטה המחיצה, וגורם גם לנחירות.
תסמיני מחיצה סוטה

אם אתם סובלים מנחירות חזקות, יש כמה תסמינים שיכולים להעיד שייתכן שיש לכם מחיצת אף סוטה, כמו:
- תחושה כללית של נחיר אחד או שניים חסומים
- גודש באף
- דימומים מהאף
- זיהומים תכופים בסינוסים
- נטייה לישון על צד ספציפי ולא על הצד השני, כדי להקל על הנשימה
- נשימה רועשת
- פה יבש
- נזלת מהאף
- כאבי ראש תכופים
במקרה של סטייה קטנה יותר, יתכן שלא תרגישו בתסמינים וגם לא יידרש טיפול. עם זאת, אם הסטייה במחיצת האף היא משמעותית, קשה מאוד לנשום. אם זה קורה, יתכן שתצטרכו לעבור ניתוח אף שבמהלכו המנתח יחזיר את המחיצה לקו האמצע, ויפתח את דרכי הנשימה בשני צדי האף. ניתוח זה יפטור את קשיי הנשימה, ועשוי להפסיק גם את הנחירות. למרבה המזל, מדובר בניתוח שהוא בדרך כלל קל ומוצלח.

למה אסור להתעלם מהנחירות החזקות?
נחירות חזקות הן הסימן הנפוץ ביותר לדום נשימה חסימתי בשינה – OSA (Obstructive Sleep Apnea). מחיצת אף סוטה יכולה לעתים להחמיר את ה-OSA.

בהפרעת שינה חסימתית, הנשימה נעצרת ומתחילה שוב, וכך חוזר חלילה במהלך השינה. OSA ונחירות חזקות משבשות את מחזור השינה וגורמות לתחושה של נמנום במהלך היום, מצב רוח מדוכדך ונטייה לכאבי ראש. בטווח הרחוק, אם תמשיכו לסבול מחוסר שינה כרוני, אתם מסתכנים במחלות חמורות כמו סוכרת, שבץ, מחלות לב ודמנציה.

האם תיקון מחיצה סוטה יפסיק את הנחירות החזקות?
אם אתם נוחרים בקול רם בגלל מחיצה סוטה, האם התיקון של המחיצה אכן יפסיק את הנחירות? ובכן, לפעמים תיקון מחיצה סוטה יכול לפתור את בעיית הנחירות, אבל לעתים, המקרה עשוי להיות מסובך יותר.

בכל מקרה, תיקון מחיצה סוטה נעשה בהליך נפוץ שנקרא ספטופלסטי (septoplasty). המנתח מבצע חתכים קטנים בתוך האף, כך שאחרי הניתוח לא ייווצרו על הפנים צלקות גלויות לעין. המנתח אמור ליישר את הסחוס או להסיר את עצם המחיצה. על ידי תיקון הסטייה ופתיחת מעברי האף לזרימה טובה יותר של האוויר, תיתכן הקלה גם בבעיית הנחירות.

יחד עם זאת, אם הגורם לנחירות הוא לא רק המחיצה הסוטה, ייתכן שיהיה צורך בטיפולים נוספים כדי להפסיק את הנחירות.
כשקיים חשש למחיצת אף סוטה, חשוב לקבוע תור לרופא כדי שיוכל לבדוק את מעברי האף ולוודא אם הם פתוחים. הבדיקה נעשית באמצעות מכשיר שנקרא: ספקלום אף (nasal speculum).

אילו טיפולים אחרים יכולים להפסיק את הנחירות?
לפעמים, מחיצת אף סוטה היא רק אחת הסיבות לנחירות החזקות, או שבכלל יש סיבה אחרת. כדי לקבוע מה גורם לנחירות, חשוב להיבדק על ידי רופא מומחה. הרופא יעריך את המצב וימליץ על סוג הטיפול בהתאם לגורם שתורם לנחירות. טיפולים אלה עשויים להיות:
- הקלה על חסימת האף או הסינוס
- הקלה על קריסת הגרון העליון
- התמודדות עם בעיה בחך הרך
- טיפול בבעיות בגרון התחתון, לאורך בסיס הלשון או הלוע. כאשר הנחירות נובעות מבעיות בגרון התחתון, יתכן שיהיה צורך בניתוח מתקדם בלסת, שייבצע כירורג פה.